Cum sa te autodepasesti: 4 super tehnici ale Navy SEALs


Saptamana trecuta am facut un traseu prin muntii Buzaului. Superb! Cu adevarat superb. Varful Turtugui iti ia un pic respirația. 

Buzau

Dar drumul pana la aceasta priveliste si inapoi a durat 9 ore (din care 7 doar urcat). Timp in care am crezut ca o sa mor de vreo 3 ori.

Dar nu despre asta voiam sa povestesc, ci despre cum ar fi procedat un membru Navy SEALs sau un concurent la Olimpiada astfel incat sa ajunga inapoi exact asa cum a plecat (mai ales dpdv mental).

Mental Links To Excellence” este un studiu despre cum se pregatesc Olimpicii pentru ziua cea mare in care trebuie sa performeze sub ochii intregii lumi.  Cu putin reseach am gasit un articol in care un baiat foarte destept ii ia interviu unui Comandant al Navy SEALs, James Waters. Ceea ce reiese este ca Olimpicii urmeaza cam aceeasi pasi pe care ii fac Lupii de mare, aer si pamant atunci cand se confrunta cu situatii incredibil de periculoase.

Bine, imi dau seama ca nu multi dintre noi suntem in SEALs sau Olimpici, dar partea buna este ca metodele lor pot fi folosite de oricine pentru a-si creste performanta in cariera sau in viata personala. 

Asa:

1. Vorbeste-ti in termeni pozitivi

Creierul nostru este foarte vorbaret. Mai ales cu el insusi. Se estimeaza ca iti spui intre 300 si 1000 de cuvinte pe minut. Ai face bine sa te asiguri ca aceste cuvinte sunt pozitive.

Imediat inainte de marea cursa ma gandeam cum sa raman pozitiv, doar sa-mi permit sa ma relaxez si sa-mi spun lucruri pozitive despre ceea ce urmeaza sa fac. Simteam ca nu puteam face nimic gresit. Totul depindea de noi. Si-am spus: „Nimic nu ne poate afecta negativ, doar trebuie sa o facem si o putem face…trebuie doar sa dau ce-i mai bun.”
un Olimpic

Acelasi discurs interior il au si membrii Navy SEALs, doar ca intr-un scenariu mult mai terifiant.

Esti sub apa cu un costum SCUBA pe tine. Instructorul apare brusc in spatele tau. Iti scoate tubul de oxigen din gura si nu mai poti respira. Apoi iti inoada bine furtunul de oxigen.

Creierul tau urla „O SA MORI”. Now what?

Da, trebuie sa ramai calm, sub apa, fara oxigen, si sa urmezi procedura pentru a elibera tubul ca sa poti respira din nou.

Si dupa ce scapi, o iei de la capat… pentru vreo 20 de minute. Iar daca supravietuiesti singurel ti se spune Bine ai venit! la sectiunea „Pool Comp” din Navy SEALs.

Ai voie la 4 incercari. Asta pentru ca unul din 5 candidati reuseste asta din prima. Si daca cumva te gandesti ca ai castigat concursul ala in care le demonstrezi prietenilor cat de mult poti sa-ti tii respiratia, hai sa vezi cam cat de terifiant este. Urmareste minutele 8-10 din video de mai jos:

Practic, nu ai voie sa intri in panica sub nicio forma, chiar daca nu poti sa respiri. Asadar, pesimistilor, bad news, Navy SEALs… nicio sansa.

Cum poti folosi asta? 

Ai o super prezentare de facut intr-un deadline foarte strans? Trebuie sa depasesti un obstacol sau treci printr-o schimbare? 3P to the rescue:

Permanenta, Particularitate, Personal.

Adica:

Un pesimist vede partea rea a lucrurilor:

  1. O sa dureze mult, o vesnicie. („Nu voi termina niciodata asta.”) 
  2. Este universal. („Nu poti avea incredere in nimeni.”) 
  3. Este vina sa. („Sunt groaznic la asta.”)

Un optimist va avea lucrurile exact invers:

  1. Lucrurile rele sunt temporare. („Asta se intampla ocazional si nu e atat de important.)
  2. Lucrurile rele au o cauza specifica, nu sunt generale. („Daca vremea va fi ok, nu vom avea o problema.”)
  3. Nu este vina lui. („Sunt bun la asta, dar azi nu am fost in forma.”)

Acest tip de discurs, optimist, va face diferenta, dar nu este suficient.

2. Stabileste obiective

Cati dintre noi facem asta pe bune? La modul specific, sa te intrebi ce ai nevoie sa obtii acum? 

Cei mai buni atleti isi stabileau obiective zilnice clare. Stiau ce doreau sa obtina in fiecare zi, cu fiecare antrenament sau interval. Erau determinati sa iti indeplineasca aceste obiective si se concentrau in totalitate pe a reusi.
din Studiul Olimpic

Similar, membrii SEAL sunt invatati sa isi seteze obiective. Uneori acestea sunt foarte micute, dar suficiente cat sa le dea incredere sa continue cand fiecare muschi din corpul lor se revolta:

Recrutii sunt invatati sa isi stabileasca obiective foarte specifice si in pasi foarte mici. De exemplu, un fost membru Navy SEAL povestea cum isi stabilise ca obiective sa reziste pana la pranz si apoi pana la cina.
membru SEAL

Si dupa ce ajungea la cina, ce mai urma? Urmau alte obiective, similare, pe termen foarte scurt. Obiectivul major era sa fie intr-un constant progres.

Constanta experientei mele ca membru SEAL este aceasta continua invatare, sa fii in permanenta nemultumit de performanta ta. Asta este unul dintre cele mai interesante aspecte ale comunitatii: nu simti niciodata ca le stii sau le poti pe toate. Daca cumva simti asta, probabil ceva nu faci bine. Daca nu esti dispus sa inveti de la alti oameni, atunci sincer, nu faci tot ce ai de facut pentru a fi cea mai buna versiune a ta ca operator SEAL. Este o cultura de auto-imbunatatire constanta si de masurare permanenta performantei tale. Este un aspect asupra caruia sunt sigur ca toti membrii SEAL sunt de acord.
Cum poti folosi asta?

Incepe prin a te intreba „Ce as putea sa fac ca prezentarea asta sa fie mai buna?”

Stabileste obiectivele, pune-le pe hartie si monitorizeaza progresul. Dan Pink mentioneaza in cartea lui, Drive (doar un bestseller) ca nimic nu te poate motiva mai mult decat sa vezi ca ai progres.

Acum stii sa fii dragut cu tine si sa-ti expui situatiile pe pozitiv si esti gata sa-ti faci lista de obiective. Bun. Si daca apare ceva neprevazut? Cum gestionezi situatiile spontane care apar in ultima secunda?

Esti cu prezentarea aproape gata cu degetul pe butonul de save. Auzi venind spre tine niste pasi mici si jucausi (ai lui Zed in cazul meu, dar merge si cu o pisica sau un caine) care poposesc direct pe tastatura. Totul se inchide. No save.

3. Practica Vizualizarea

Inchide ochii. Vizualizeaza situatia in ansamblu. Parcurge fiecare pas catre o solutie. Suna stupid? Poate, dar daca un SEAL si un Olimpic o face, mai gandeste-te odata.

Acesti atleti si-au dezvoltat foarte bine abilitatile de imaginatie si le folosesc zilnic. Folosesc imageria pentru a se pregati sa obtina ceea ce isi doresc de la un antrenament, pentru a-si dezvolta abilitatile, pentru a face corectii tehnice, pentru a castiga competitia si pentru a se vedea pe podium.
din Studiul Olimpic
Prin exercitiu mental, acestia au fost invatati sa se vizualizeze iesind victoriosi din orice activitate si pentru a-si vizualiza mișcările. 

E o intreaga poveste in spatele acestei vizualizari si cum functioneaza ea la nivelul creierului de este capabila de rezultate concrete si spectaculoase. To be continued…

Cum poti folosi asta?

Vizualizeaza intreaga prezentare. Exact cum va fi, cum te prezinti, cum incepi, reactia din sala, reactia ta la reactia audientei, cum ii cuceresti pe toti, anticipeaza obstacolele care pot aparea si cum le gestionezi cu succes si, bineinteles, aplauzele de la final. Dar nu fantasma aiurea despre cat de perfect o sa fie pentru a te face sa te simti mai bine. Fantasmarea omoara motivatia:

Unul dintre motivele pentru care fanteziile pozitive prezic performanta slaba este faptul ca ele nu genereaza suficienta energie pentru a urmari un scop dorit in viitor.

Ce vrei defapt este sa vezi potentialele obstacole care ar putea aparea si sa vizualizezi modul in care le vei depasi. Asta inseamna vizulizare, nu fantasmarea asupra unei situatii ideale.

Dan Coyle, autorul mai multor carti de succes, spune ca vizualizarea este o parte esentiala din pregatirea Fortelor Speciale Americane pentru fiecare misiune periculoasa:

Isi petrec intreaga dimineata parcurgand mental fiecare posibila greseala sau dezastru care s-au putea intampla pe durata misiunii. Fiecare posibil esec este examinat in detaliu si corelat cu o reactie potrivita: daca elicopterul se prebuseste, vom face asta. Daca aterizeaza in locul gresit, facem cealalta. Daca suntem prea putini, facem altceva. 

Ai vizualizat ziua cea mare si cum vei gestiona fiecare situatie neprevazuta. Super.
Hai sa vedem ce fac cei din liga intai:

4. Folosesc simularile

Daca vrei ca mintea si corpul tau sa inregistreze un rezultat si sa-l prezica cu orice pret, atunci trebuie sa le antrenezi cat mai aproape de realitate posibil. Sigur, vizualizarea este the next best thing pentru ca se poate face oricand de oriunde, insa e doar mentala, iar corpul are si el nevoie de antrenament. Altfel, toti atletii ar alerga in gand.

Cei mai buni atleti se folosesc pe cat de mult pot de antrenamentele simulatorii. Abordeaza practic o alergare, un joc sau o tehnica ca si cum ar fi la competitie, deseori chiar purtant hainele pe care le vor purta in concurs.
din Studiul Olimpic

Si cred ca este lesne de inteles ca nici membrii SEAL nu doar vizualizeaza o misiune. Inainte de raidul asupra adapostului lui Bin Laden, au construit o replica in marime naturala a locatiei astfel incat antrenamentele lor sa fie cat mai aproape de realitatea pe care o vor avea de infruntat.

Daniel Coyle, in cartea lui The Little Book of Talent: 52 Tips for Improving Your Skills:

Atunci cand Navy SEAL au pregatit raidul asupra locatiei lui Osama bin Laden, in mai 2011 in Pakistan, s-au antrenat construind replici in marime naturala dupa locatia respectiva in Carolina de Nord si in Nevada. Acolo au repetat atacul timp de 3 saptamani. Operatiunea a fost simulata de nenumarate ori. Au fost simulate o varietate de conditii pe care ei le-ar fi putut intampina acolo.
in armata se spune „train like you fight” (antreneaza-te asa cum te vei lupta). Nu te prosti sa spui, „Ok, cand va fi pe bune, atunci o sa dau ce am mai bun.” Nu, trebuie sa faci asta acum. Trebuie sa te antrenezi la fel de intens si de real posibil, pentru ca daca crezi ca atunci cand va fi real si miza va fi mare, abia atunci o sa dai tot ce poti… ei bine, nu o sa se intample. Nu vei da tot ce poti. Te vei scufunda in cel mai slab nivel al tau de antrenament. Asta e adevarul.
Mike Kenny, Special Forces Lieutenant Colonel
Cum poti folosi asta?

Cum vei gestiona tracul sau frica de a sta in fata unei multimi cand prezinti?

Susan Cain, autorul unei carti despre introverti si despre resursele lor interioare (Quiet: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking), incluzandu-se si ea printre introverti, este acum un orator profesionist. Cum si-a depasit teama de a vorbi in public?

A repetat in prezenta unor grupuri mai mici, care su sustinut-o pentru a o desensibiliza. A folosit simularea.

Dintr-un interviu cu Susan:

Chiar a fost nevoie sa ma eliberez de aceasta frica de a vorbi in public. Am reusit prin a prezenta in fata unor grupuri mici, suportive, in fata carora nu conta daca dadeam gres. In cele din urma te obisnuiesti cu senzatia ciudata de a fi privit, senzatia care ma ingrozea in trecut. Incepi sa te familiarizezi cu situatia, iar frica dispare.
Pe scurt:

Data viitoare cand esti in fata unei situatii dificile si simti ca nu poti sa faci asta, imagineaza-ti ca esti un membru al Navy SEALs sau un olimpic la sportul tau preferat pentru a da ce-i mai bun din tine:

  • Spune-ti lucruri pozitive: Lucrurile rele nu sunt permanente, generale si nici personale. 
  • Stabieste obiective: Hotaraste-te ce vrei sa obtii. Noteaza-ti. Concentreaza-te pe progress continuu in pasi mici.
  • Vizualizeaza: Nu-ti imagina ca vei obține mereu ceea ce vrei, ci vizualizeaz cum vei depasi anumite obstacole.
  • Simuleaza: Atunci cand repeti ceva, asigura-te ca te comporti exact ca atunci cand lucrurile sunt pe bune.

Nici olimpicii si nici membrii Navy SEAL nu s-au nascut cu capacitati superioare noua si cu toate astea sunt cei mai buni in ceea ce fac. Asta pentru ca folosesc tehnici pe care oricine le poate aplica, prin pregatire si munca.

Ceea ce se afla in spatele nostru si ceea ce se afla inainte noastra sunt lucruri marunte comparativ cu ceea ce se afla in interiorul nostru.
Ralph Waldo Emerson
Anunțuri

Comment

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s